søndag den 29. september 2013
Wolkswagen. "The Force" reklame
Godt 100 millioner amerikanere sidder klistret til skærmen når finalen i den amerikanske fodboldliga, bedre kendt som Super Bowl, går i luften. Ikke kun på grund af den spændende kamp eller det stjernespækkede show, men reklamepauserne er også en attraktion i sig selv, som folk bare ikke zapper væk fra.
Med en pris på godt 15 millioner kroner for 30 sekunder, er det uden tvivl den dyreste reklametid som kan købes for penge.
Min valgte reklame: Wolkswagen "The Force" blev vist under Super Bowl i 2011 og The Force ligger idag, iføgle Unruly Medias Viral Video Chart, som nummer 1 på listen over mest delte reklamefilm nogen sinde (mediemarked.borsen.dk).
Formålet med reklamen er, at der en lille smule af "The Force" i os alle. Som vist ved den lille dreng og den magt der er i den nye Passat.
I virkeligheden sælger man den nye Passat for en lavere salgspris men med en række nye funktioner, så som remote tænding.
Reklamen virker for mig, da den indeholder en masse humor (hvilket også er kendetegnende for Super Bowl reklamerne) og jeg kan faktisk gode lide den åbenlyse teknik: overførsel. Wolkswagen bruger Star Wars til at sælge deres produkt. Den lille dreng i reklamen er iført tøj, der ligner Darth Vader, og i løbet af hele reklamen, spiles der musik fra Star Wars filmen.
En anden teknik der anvendes i reklamen, er "plain folk". Reklamen skildrer en typisk amerikansk familie med et sødt barn og en doven hund. Mange mennesker kan forholde sig til den amerikanske familie hvilket gøre den mere relevant til seerens eget liv.
Den lille Darth Vader bliver portrætteret som en lille skurk der vil styre ting i hjemmet i form af kraft.
Men det går ikke rigtig efter planen. Moren og faren bliver skubbet til side, da drengen er besat af sit ønske om "force". Han bliver skuffet da moren skubber hans sandwich hen til ham og faren får ikke engang et knus da han kommer hjem fra arbejde. Det er først da Passat opfylder hans ønske om kraft, at han bliver glad! Den søde mini Darth Vader smelter hjerter, for man håber virkelig at bilen vil starte.
Den specifikke "tænd-bil-med-fjernbetjening" viser hvordan bilteknologien bliver mere og mere avanceret. Ligesom i Star Wars, hvor der vises rumskibe, avancerede androider og teknologi.
For en lille dreng er en bil, der starter af sig selv, noget "fra den verden".
Sprog og kommunikation: Tavshed. Det eneste vi høre er hundens gøen da faren kommer hjem.
Selvom vi ikke kan se drengens ansigt, kan vi kommunikation gennem drengens kropssprog.
Det sukkende og frustration er følelser som går gennem krop og hænder.
Jeg tænker, at det er nemt at identificere publikum præcist og binde dem sammen med Stars Wars generationen som nu selv, er blevet forældre og potentielle købere.
Whats next?
Der har været høje forventninger til en efterfølger og det har sikkert heller ikke været let.
Men efter min mening er det en lækker teaser.
Tjek øverst for" The Bark side". Hvad synes du?
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar