SÅ er det vel på tide, at man lige viser flaget herinde.
Jeg synes, at jeg har haft meget at se til..ja ja - undskyldninger er der nok af,men Herre Yemen!!
Jeg HAR haft travlt! Og det går godt (intet nyt er godt nyt..kan man læne sig op ad den??).
Inden start, lavede jeg en kort præsentation til forældrene - lidt om mine tanker omkring undervisning.
Praktikstuderende i 8.C fra uge.43
Jeg hedder Layla og er 40 år.
Jeg er halv dansk/halv spansk.
Blev færdig med tysk i sommers, læser dansk medie nu og skal senere læse idræt eller samfundsfag.
Mine interesser: unge mennesker,spinning, fodbold (Chelsea FC fan), fagbøger, mad. Er meget social anlagt. Jeg arbejder i Ungdomsklub og på opholdssted.
Jeg læser dansk medie fordi: Den sidste Brother skrivemaskine var produceret i Japan.
I sin tid da jeg gik i skole, skulle vi lære at skrive på skrivemaskine.
Vi tæskede løs på tastaturet og lærte tifingersystemet.
Der var dengang stor bekymring om, hvorvidt skrivemaskinen ville betyde, at vi aldrig fik en ordentlig håndskrift.
Jeg synes egentlig, at jeg har en okay skrift.
I dag kan jeg skrive flere hundrede tegn i minuttet på computer tastaturet.
Det er dog blevet langt mere omfattende end skrivemaskinen. I dag berører det alle aspekter i vores liv –
Derfor er der brug for digital dannelse!!
Tjek denne hjemmeside for digital dannelse info: www.digitaldannelse.org
Gollumgenerationen: De fleste kender det slibrige krumbøjede væsen Gollum fra J.R.R Tolkiens `Ringenes Herre`.
Engang var Gollum en ung, sund hobbit ved navn Smeagol, men da han en dag får fingrene i ringen over dem alle, bliver han tryllebundet af dens magiske kræft. Da Gollum mister ringen i en gådeleg med hobitten Bilbo Sækker, er han dømt til en desperat jagt på sin tabte skat.
Jeg hedder Layla og er 40 år.
Jeg er halv dansk/halv spansk.
Blev færdig med tysk i sommers, læser dansk medie nu og skal senere læse idræt eller samfundsfag.
Mine interesser: unge mennesker,spinning, fodbold (Chelsea FC fan), fagbøger, mad. Er meget social anlagt. Jeg arbejder i Ungdomsklub og på opholdssted.
Jeg læser dansk medie fordi: Den sidste Brother skrivemaskine var produceret i Japan.
I sin tid da jeg gik i skole, skulle vi lære at skrive på skrivemaskine.
Vi tæskede løs på tastaturet og lærte tifingersystemet.
Der var dengang stor bekymring om, hvorvidt skrivemaskinen ville betyde, at vi aldrig fik en ordentlig håndskrift.
Jeg synes egentlig, at jeg har en okay skrift.
I dag kan jeg skrive flere hundrede tegn i minuttet på computer tastaturet.
Det er dog blevet langt mere omfattende end skrivemaskinen. I dag berører det alle aspekter i vores liv –
Derfor er der brug for digital dannelse!!
Tjek denne hjemmeside for digital dannelse info: www.digitaldannelse.org
Gollumgenerationen: De fleste kender det slibrige krumbøjede væsen Gollum fra J.R.R Tolkiens `Ringenes Herre`.
Engang var Gollum en ung, sund hobbit ved navn Smeagol, men da han en dag får fingrene i ringen over dem alle, bliver han tryllebundet af dens magiske kræft. Da Gollum mister ringen i en gådeleg med hobitten Bilbo Sækker, er han dømt til en desperat jagt på sin tabte skat.
Ringen er med årerene blevet en del af Gollums identitet.
Et objekt, som han er tæt følelsesmæssigt forbundet med.
Når han ikke har den i nærheden, føler han sig tom, utilpas og ensom.
Ikke heelt ulig den følelse, som især unge har i forhold til deres smartphone. På intet tidspunkt bliver de unges (og min egen) afhængighed af smartphones lige så tydelig, som når de/jeg mister den.
Og derfor: Anerkender jeg, at Gollumgenerationen er vokset op med teknologi - den er integreret i deres liv.
Det kan være deres smartphone der vækker dem om morgenen, men inden de står op, tjekker de Instagram og Facebook appen, for at se, om der er kommet kommentar på billedet eller statusopdateringen, de uploadede inden de gik i seng.
Når de spiser morgenmad, hives mobilen igen frem, og de skriver sms”er. På vej til skole streames der musik på Spotify osv.
Jeg er stor tilhænger af at bruge forskellige medier i undervisningen – for at understøtte elevernes interesse samt at give dem noget digital dannelse omkring HVORDAN man OGSÅ kan bruge sin computer, sit computerspil og sin smartphone.
Da rockmusikken kom i slut 50”erne, var forældrene dybt bekymrede over, hvordan deres børn kunne læse lektier til Heartbreak Hotel og andre Elvis hits. Lige så lidt som man kunne forbyde transistorradioen i sin tid, skal man forbyde smartphonen – vejen frem er færdselsregler og ikke forbud.
Til dette har jeg brug for jeres/din samtykke til, at jeres/dit barn må bruge mobiltelefon i undervisningen.
I må meget gerne sende en mail til Louise om ja eller nej tak til dette.
Lektiefri skole: det går jeg ind for!
Jeg tænker, at lektiefri skole kan give en bedre og mere rolig undervisning, fordi at alle elever er forberedt.
Jeg drømmer om en skolekultur hvor det, at øve sig, er en fast del af skoledagen. Der er mange forældre som simpelthen bare ikke har ressourcer nok til at hjælpe deres barn derhjemme samt det at skulle lave lektier hurtigt bliver noget `der bare skal overståes`.
Ideen er, at starte hvor vi slap i undervisningen og at alle går ind til timen med samme forudsætning.
Hertil vil klassen og jeg lave en blog som I forældre kan logge jer/sig på og på den måde følge med i elevernes læring.
Et objekt, som han er tæt følelsesmæssigt forbundet med.
Når han ikke har den i nærheden, føler han sig tom, utilpas og ensom.
Ikke heelt ulig den følelse, som især unge har i forhold til deres smartphone. På intet tidspunkt bliver de unges (og min egen) afhængighed af smartphones lige så tydelig, som når de/jeg mister den.
Og derfor: Anerkender jeg, at Gollumgenerationen er vokset op med teknologi - den er integreret i deres liv.
Det kan være deres smartphone der vækker dem om morgenen, men inden de står op, tjekker de Instagram og Facebook appen, for at se, om der er kommet kommentar på billedet eller statusopdateringen, de uploadede inden de gik i seng.
Når de spiser morgenmad, hives mobilen igen frem, og de skriver sms”er. På vej til skole streames der musik på Spotify osv.
Jeg er stor tilhænger af at bruge forskellige medier i undervisningen – for at understøtte elevernes interesse samt at give dem noget digital dannelse omkring HVORDAN man OGSÅ kan bruge sin computer, sit computerspil og sin smartphone.
Da rockmusikken kom i slut 50”erne, var forældrene dybt bekymrede over, hvordan deres børn kunne læse lektier til Heartbreak Hotel og andre Elvis hits. Lige så lidt som man kunne forbyde transistorradioen i sin tid, skal man forbyde smartphonen – vejen frem er færdselsregler og ikke forbud.
Til dette har jeg brug for jeres/din samtykke til, at jeres/dit barn må bruge mobiltelefon i undervisningen.
I må meget gerne sende en mail til Louise om ja eller nej tak til dette.
Lektiefri skole: det går jeg ind for!
Jeg tænker, at lektiefri skole kan give en bedre og mere rolig undervisning, fordi at alle elever er forberedt.
Jeg drømmer om en skolekultur hvor det, at øve sig, er en fast del af skoledagen. Der er mange forældre som simpelthen bare ikke har ressourcer nok til at hjælpe deres barn derhjemme samt det at skulle lave lektier hurtigt bliver noget `der bare skal overståes`.
Ideen er, at starte hvor vi slap i undervisningen og at alle går ind til timen med samme forudsætning.
Hertil vil klassen og jeg lave en blog som I forældre kan logge jer/sig på og på den måde følge med i elevernes læring.
Jeg glæder mig til:
-
- arbejde sammen med 8.C og Louise
-
- til en digital undervisning og afprøve flere arbejdsmuligheder af
-
- til en aktiv undervisning
Jeg ønsker alle en rigtig god efterårsferie!
MVH
Layla Lindskow
Jeg "væltede" ind i 8.C midt i en tysk time og stod foran en masse sjove fisk i hver deres fine farve.
Jeg er gudskelov tryg med det tyske og lagde ud med at præsentere mig selv.
De har simpelthen taget godt imod fra starten og jeg føler mig meget priviligeret - ikke mindst fra min praktiklærer, Louise, som har givet mig frie tøjler, efter et power point oplæg til et undervisningsforløb, som jeg allerede har beskrevet i min blog.
Jeg har det rigtig godt når jeg får lov til at folde ud og prøve af, og det har jeg virkelig fået lov til på Borgerskolen i Maribo! Fan-ta-stic!!
Jeg er lige nød til at smutte - maven rumler, så skal finde noget havregryn NU!!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar